Vækst og organisatorisk balance

Vi har igennem flere år samarbejdet med Simatek omkring strategiudvikling og eksekvering. Her deler vi lidt om Simatek, lidt om strategiarbejdet og et interview omkring samarbejdet som vi har fået lov til at lave med Frank Poulsen. Frank er administrerende direktør i Simatek og har været en central figur i det samarbejde vi har skabt sammen.

 

Lidt om Simatek

Simatek A/S er en førende producent af industrielle emissioner, luftforureningskontrol og produktgenvindingsløsninger. Deres højteknologiske produkter og anlæg optimerer pladsforbruget, ydelsen og vedligeholdelsestiden i industrianlæg over hele verden. Alt sammen med lave totalomkostninger.

Deres specialeområder:

  • Støvopsamling og -udsugning: Et stort sortiment af posefiltre, der er designet til brug i atmosfærer med eksplosionsfarligt støv og som opfylder internationale standarder og certificeringer.

  • Procesluft: Et sortiment af sanitære og ikke-sanitære posefiltre til forarbejdningsindustrien – blandt andet procesfiltre med CIP (Cleaning In Place) og supersanitære posefiltre, der opfylder 3-A-standarderne og USDA's retningslinjer.

  • Air Pollution Control teknologi (APC): En bred vifte af posefilterteknologier til at reducere partikler fra cement- og energianlæg.

En unik teknologi og specialviden danner grundlaget for alt arbejde hos Simatek. Deres kerneteam af engagerede medarbejdere – samt globale netværk af samarbejdspartnere og repræsentanter – står klar til at hjælpe med at finde den helt rigtige løsning.

Lidt om strategiarbejdet

Simatek stod i et vindue af mange muligheder, og der var brug for at komme i gear til vækst samtidig med at organisationen samledes om en ny fremtid.

Forløbet var i grove træk bygget op således:

Opstartsmøde: strategigruppen blev formet af ledergruppen med input fra bestyrelsen. Vi blev enige om forløbets struktur og hvor vægtens skulle lægges

Beslutningsgrundlag: Beecon bistod med at indsamle data, analyser og inspiration til relevante interne og eksterne forhold.

Indsigtsmøder: arbejdsgruppen blev klædt på med indsigter og materiale som kunne trække linjerne op i forhold til det strategiske landskab

Strategiworkshop: alle blev samlet i to dage, hvor der blev valgt til, valgt fra og omsat til eksekvering og konkrete handlingsplaner

Eksekvering: de forskellige ejere af initiativer og handlingsplaner samledes for at blive klædt på til eksekvering og havde efterfølgende en fast rytme for fælles opsamling, individuel sparring og ad hoc support på initiativerne.

 

Interview med Frank Poulsen

Et par år efter endt strategiforløb, tog vi fat i Frank for at høre hans samlede perspektiv på hvordan det er gået med strategien og hvordan han havde oplevet samarbejdet. I den forbindelse fik vi lov til at interviewe ham og dele interviewet her:

Hvorfor faldt valget på Beecon?

”Da vi valgte at indgå et samarbejde med Beecon, der ledte vi efter nogen som kunne hjælpe os med at facilitere en strategiproces. Selvom jeg havde erfaring med at lave strategier, så var jeg godt klar over at hvis jeg selv stod for faciliteringen, så var der en risiko for at mine meninger ville fylde for meget i forhold til resten af ledergruppen. Så vi fik Beecon ind til at facilitere, sætte struktur på strategiprocessen og ikke mindst give os sparring og udfordre os i de diskussioner vi havde undervejs.”

Fik i nogle konkrete resultater?

”Vi var meget tilfredse med både faciliteringen og sparringen – det at få vores tanker ned på et stykke papir, blive udfordret til at tænke et skridt eller to dybere, samt få noget stærkt kommunikations-materiale (til bestyrelse og ansatte) var meget værdifuldt. I dag står vi både med en strategi som vi tror på, og som er nem at kommunikere, samt med en ledergruppe, der har skiftet gear. Ledergruppen har virkelig været på en udviklingsrejse fra at tænke hvad vi skal fra uge til uge, til at tænke og diskutere, hvordan vi når de mål vi har sat om 3-5 år. Resultaterne taler også for sig selv, da vi har fordoblet vores omsætning og skabt et solidt fundament (af værdiskabende processer og procedurer), som kan holde til de fremtidige vækstambitioner. Vores medarbejdere er blevet gladere, mindre stressede og trives i det hele taget bedre.”

Hvorfor er du glad for samarbejdet?

”Noget af det jeg har fundet specielt værdifuldt over de seneste 3-4 år vi har arbejdet med Beecon, er at samarbejdet har udviklet sig sammen med forretningen. Det vil sige at vi i takt med at vi har udviklet os, så har vores samarbejde udviklet sig, så vi har skåret nogle ting fra og lagt nogle nye elementer til, hvor Beecon har kunnet skabe værdi og hastighed, for at vi bedre kan nå vores mål. Vi har blandt andet haft sparringspartnere fra Beecon på de vigtigste initiativer for at lykkes med strategien, og her må jeg sige, at uden dem var vi ikke nået så langt så hurtigt, som det er tilfældet.

Som Adm. Dir. så går man fra tid til anden med overvejelser og udfordringer, som man gerne vil vende med andre end ledergruppen og bestyrelsen. Helt personligt, har det derfor været rart at have en sparringspartner i hele forløbet. Også en sparrings-partner som ikke er bleg for at rulle ærmerne op og, når det er nødvendigt, spørge om de ikke lige skal fixe en opgave for mig.

Vi har været meget tilfredse med samarbejdet og vil give Beecon de bedste anbefalinger til andre SMV’er, som ønsker at konkretisere deres strategi og lykkes med deres ambitioner så hurtigt som muligt.”

 

Frank Poulsen

Adm. Direktør, Simatek A/S

Interview v. Beecon, 2023

Forrige
Forrige

Strategi og effektiv eksekvering med Scanseason

Næste
Næste

Vækststrategi med Bolig-Art