Vækststrategi med Bolig-Art
Vi har hjulpet Bolig-Art igennem flere år med strategiarbejdet. Her deler vi lidt om Bolig-Art, lidt om ét af vores første forløb hvor den strategiske retning blev og lidt hvor Jan Matthiesen selv sætter ord på samarbejdet. Jan er direktør og partner i Bolig-Art og var central i den proces vi var igennem sammen med hans hustru og medejer, Tina, samt udvalgte nøglemedarbejdere.
Lidt om Bolig-Art
Bolig-Art ApS er en familieejet virksomhed beliggende i Vejle, grundlagt i 1997. Virksomheden er ejet og drevet af Tina og Jan Holdt Matthiesen, som sammen med deres dygtige team af medarbejdere, sikrer en høj kvalitet i produktionen. Med årene er Bolig-Art vokset til at blive en af Danmarks største producenter af konfektionerede boligtekstiler.
Virksomheden tilbyder skræddersyede specialløsninger inden for tekstilprodukter, der henvender sig til både erhvervskunder og større privatkunder. Bolig-Art assisterer deres kunder med rådgivning, opmåling, produktion og montering af diverse tekstilprodukter såsom gardiner, forhæng og hynder. Deres egen produktion er placeret i Vejle, hvilket gør det muligt for dem at dække hele Danmark med deres produkter og serviceydelser.
Med fokus på kvalitet og kundetilfredshed har Bolig-Art etableret sig som en betroet leverandør af tekstilprodukter, der kombinerer funktionalitet med æstetik. De fortsætter med at udvikle nye løsninger og forbedre deres produktionsprocesser for at imødekomme deres kunders skiftende behov.
Lidt om strategiarbejdet
Jan og Tina har igennem mange år drevet en sund og god forretning. Men med overvejelser omkring forskellige muligheder og veje på længere sigt, ønskede de at få skabt en klar retning og plan og samtidig sikre at beslutningerne var solidt funderet.
Forløbet var i grove træk bygget op således:
Beslutningsgrundlag: Beecon bistod med at indsamle data, analyser og inspiration til interne og eksterne forhold.
Indsigtsmøder: gennem to arbejdsmøder, samledes ejerne og nøglemedarbejdere til gennemgang af interne og eksterne faktorer. Det strategiske landskab blev tegnet op.
Strategiworkshop: gruppen var senere samlet til to mini-workshops som kunne passe ind ved siden af driften. Her blev der blev valgt til, valgt fra og omsat til eksekvering og konkrete handlingsplaner
Eksekvering: der blev tænkt forankring tidligt i processen ved medarbejderes involvering og ved at der blev formet en rytme for opfølgning og struktur for eksekvering.
Interview med Jan Matthiesen
Efter endt strategiforløb, tog vi fat i Jan for at høre hvordan det er gået med strategien og hvordan han havde oplevet samarbejdet. I den forbindelse fik vi lov til at interviewe ham og dele interviewet her:
Hvorfor faldt valget på Beecon?
”Beecon var et fornuftigt valg, fordi de var gode til at forstå niveauet i vores virksomhed, da de afgav et tilbud.”
Fik I nogle konkrete resultater?
”Vi fik professionel hjælp, og vi så resultater. Ved blandt andet at finde de nemmeste opgaver at løse og så uddelegere dem. Resultaterne af samarbejdet kommer naturligt, da du af Beecon bliver skubbet i den rigtige retning. I vores tilfælde fik vi investeringen økonomisk tilbage 10 gange.”
Mit råd til andre ejerledede virksomheder er
”Invester i den rigtige rådgivning”
Sæt lidt tid af, arbejd selv på det og ret ind
Så vil investeringen forventeligt give et afkast. Det virkede i hvert fald for os.”
Hvorfor er du glad for samarbejdet?
”Det, vi sætter mest pris på, er, at de altid er forberedt. De ved, hvor vi kommer fra, og hvor vi skal hen – og så følger de op med et referat og sørger for, at vi er informerede og inddragede i processen. Sessionerne slutter med en tryg mavefornemmelse, fordi vi har fået lov at diskutere uden at det blev for rundbordsagtigt. De er klar til at hjælpe og guide os på rette vej, mens vi selv træffer de rigtige beslutninger. Med hjælp fra Beecon har vi fået meget ud af samarbejdet og er meget tilfredse og glade.”
Jan Matthiesen
Direktør og Partner, Bolig-Art
Interview v. Beecon, 2023