Strategihåndværk i øjenhøjde med SJEB

Vi har haft fornøjelsen af at bistå SJEB med strategiarbejdet. Her deler vi lidt om SJEB, lidt om strategiarbejdet og et interview omkring samarbejdet som vi har fået lov til at lave med Claus Frisenberg. Claus er bestyrelsesformand i SJEB og var en central del af strategiarbejdsgruppen og den proces vi var igennem sammen.

 

Lidt om SJEB

SJEB A/S tilbyder arbejdstøj, profiltøj, sikkerhedssko, sportstøj, merchandise og gaveartikler m.m. - og vi har alle de førende mærker til stort set alle brancher. 

Siden deres spæde start i 2008, har den gode service altid været deres største passion. Det er den passion som virksomheden er bygget på, og som betyder at de i dag har alt under samme tag. De kan, udover vores store udvalg af arbejds- og profiltøj, tilbyde både rettidige trykopgaver og eksklusiv profilering gennem brodering, så man altid går ud ad døren med et smil på læben, og en pose i hånden. 

SJEB består af 6 afdelinger, med hovedsæde i Rønnede og afdelinger i Brøndby, Hillerød, Køge, Vordingborg, og Horsens. De tæller i dag (2024) mere end 65 medarbejdere, og deres vækstrejse forsætter stødt. De har store mål og visioner for forretningen, og for deres medarbejdere. 

Deres kunder er alt fra den lille selvstændige håndværker, til den større entreprenør- og produktionsvirksomhed, samt kommuner og andre offentlige institutioner.

Lidt om strategiarbejdet

SJEB stod i kølvandet af en flot vækstrejse og havde brug for at samle kræfterne omkring næste niveau af virksomhedens udvikling. Det skulle gøres med fortsat balance mellem prioritering af medarbejdere, fokus på kunder og blik for det behov markedet har omkring SJEBs ydelser.

Forløbet var i grove træk bygget op således:

Opstartsmøde: strategigruppen blev sat sammen, vi blev helt enige om forløbets struktur og hvor vægtens skulle lægges

Beslutningsgrundlag: Beecon bistod med at indsamle data, analyser og inspiration til interne og eksterne forhold.

Indsigtsmøder: over to workshops, samledes strategigruppen til en gennemgang af interne og eksterne faktorer.

Strategiworkshop: gruppen var samlet i to dage, hvor der blev valgt til, valgt fra og omsat til eksekvering og konkrete handlingsplaner

Eksekveringsworkshop: de forskellige ejere af initiativer og handlingsplaner samledes for at blive klædt på til eksekvering

 

Interview med Claus Frisenberg

Et år efter endt strategiforløb, tog vi fat i Claus for at høre hvordan det er gået med strategien og hvordan han havde oplevet samarbejdet. I den forbindelse fik vi lov til at interviewe ham og dele interviewet her:

Hvorfor faldt valget på Beecon?

”Konceptet fungerer og menneskerne fungerer. Tillid til at I færdiggør tingene er afgørende, essentielt og kritisk for at et samarbejde skal fungere. I har forståelse for, at dem som ejer, leder og eksekverer er integreret i samme person. Når man er det hele, skal det strategiske koordineres med dagligdagen. Det er hele tiden et dilemma. Skal jeg fikse det specifikke problem, en kunde, eller skal jeg tænke udvikling, som vil have betydning for virksomheden om 3 år? Hvis man som rådgiver ikke har forståelse for det, så presser man bare en masse opgaver ind.”

Hvorfor er du glad for samarbejdet?

”Beecon afleverer ikke bare en rapport, som virksomheden selv skal stå med. De tager os i hånden og går med os ud på en længere rejse sammen. Og så har I nogen mennesker, som er mennesker og ikke maskiner. Benjamin, Kristina og Anders. De kan alle håndværket og er mennesker man kan se sig selv sammen med i et tog til Ålborg.”

”Mange er hurtige til at kloge sig på kundens vegne – det er Beecon ikke. De er ydmyge, men alligevel i stand til at udfordre. Det er virkelig en svær balance. Når den person, Beecon arbejder op i mod, er både ejerleder, leder og udførende, kan det være svært at skabe et krydspres. Normalt kan rådgiveren få opmærksomhed ved at gå til den øverste ledelse, som så kan presse nedad, når de strategiske initiativer ikke bliver prioriteret i dagligdagen. Her er det én og samme person, så der kan ikke skabes et ekstra pres fra den øverste ledelse. Men når strategien ”rammer” hverdagen lykkes Beecon alligevel med at få strategien prioriteret.”

Hvad synes du om resultatet?

”Vi har arbejdet i præcis et år. Meget er anderledes. Der er sket en forandring i og med SJEB. Ejernes perspektiv på egen forretning er ændret. Det sidste år er der sket mere end på de sidste 3-5 år. Vi oplever større jobtilfredshed, fordi medarbejdere i højere grad er opdateret og orienteret på virksomhedens  ambitioner og prioriteter, så meningen er blevet tydeliggjort.

Vil du anbefale Beecon?

”Ja, det vil jeg bestemt. De er på samme målestok som alle de store konsulenthuse. De har et godt koncept, og der er nogle gode rådgivere, og jeg synes, at man får meget værdi for pengene.”

 

Claus Frisenberg Pedersen

Bestyrelsesformand, SJEB A/S

Interview v. Beecon, 2023

Forrige
Forrige

Vækststrategi med Bolig-Art